אקולוגיה וסביבה
לכל הדיונים

רב-שיח בנושא ניצול מי הנגר העירוני

6 בדצמבר, 2017

לניהול מושכל של נגר עירוני יש סוגי תועלת רבים – למשק המים ולסביבה, וגם לחברה ולכלכלה העירונית.פארק עמק הצבאים ומגדלי הולילנד – איקונים מנוגדים | צילום: דני מלמן ©

מאת

שחר בוקמן
עורך אקולוגיה וסביבה

מאת

שחר בוקמן
עורך אקולוגיה וסביבה

הקדמה

מי נגר עירוני – הקלישאה 'ממטרד למשאב' מעולם לא הייתה מדויקת יותר

המרחב העירוני בישראל גדל, מצטופף, וגורם להרחבת שטחי התכסית העירונית (בנייה, כבישים וריצוף). השטחים הללו מונעים את התהליך הטבעי של חלחול מי גשמים אל מי התהום. כך גורם תהליך העיור להגדלה של נפחי מי הנגר ושל עוצמת ספיקות השיא, שגדלות עוד בשל שינוי האקלים והעלייה בתדירותם של אירועי גשם קיצוניים בעקבותיו. לפיכך, ברור שגם בחורף הקרוב נחווה הצפות ברחבי הארץ ונזקים קשים.

משאבים משמעותיים מושקעים בבניית תשתיות לסילוק מהיר של מי הנגר אל מחוץ לערים (לנחלים ולים), בעוד שבאותו זמן גידול האוכלוסין והעלייה ברמת החיים מגדילים את הביקוש למים בערים, ומצריכים הרחבה של התשתיות להובלת מים אל הערים.

רוב המים שמסולקים כל חורף מהערים, נגרעים ממשק המים הישראלי, והדבר בעייתי בייחוד במישור החוף, מעל אזורי המילוי של אקוות החוף. הוערך כי בשנת 2050 יגיע היקף מי הנגר העירוני ל-160 מלמ"ש, שווה ערך לכ-10% מהיקף ההתפלה הצפויה באותן שנים [1].

משק המים נמצא בגירעון, שניתן לענות עליו דרך הגדלת ההיצע (למשל בהתפלת מי ים), דרך צמצום הביקוש או דרך ניצול טוב יותר של היצע המים הטבעי. לפיכך, יש צורך בשינוי פרדיגמה שבזכותו נתייחס אל מי הנגר כאל משאב שיש לנצלו בצורה המיטבית.

שימור מי הנגר טומן בחובו תועלת רבה – למשק המים ולסביבה כמובן, וגם לחברה ולכלכלה העירונית. שיפור מצבם הכמותי והאיכותי של מי התהום, מניעת זיהום נחלים וים, צמצום עלות תשתית הניקוז ותרומה לאיכות החיים בעיר הם רק דוגמאות נבחרות לכך (ראו פירוט כאן). ישנם אמצעים תכנוניים והנדסיים מגוונים לשימור מי נגר, ובהם איסוף מי הנגר, השהייתם בשטחים העירוניים, יצירת שטחי חלחול בגדלים שונים, הקמת מתקני החדרה והתאמת תשתיות ניקוז ותכסית למאפייני הנגר.

כל האמור לעיל עשוי להיתפס כטריוויאלי, הלא כן? כאמור, נדמה כאילו הקלישאה 'להפוך מטרד למשאב' הומצאה כדי לתאר את השינוי התפיסתי הנדרש. אך אם כך, למה השינוי מבושש לבוא? על שאלה זו נסוב שולחן הדיונים בגיליון זה. פנינו לחמישה מומחים בתחום, שיסבירו מזווית ראייתם איזה שינוי יש לערוך במערכות הקיימות – שינוי משפטי, אסדרתי, תכנוני או כלכלי.


  1. אלון מוזס ט, ארל א, ברנר א ואחרים. 2017. ממטרד למשאב – ניהול והשבת מי נגר עירוני בעיר רגישת מים. קרקע – כתב עת לליבון סוגיות קרקעיות 76.




ציטוט מומלץ

בוקמן ש. 2017. רב-שיח בנושא ניצול מי הנגר העירוני. אקולוגיה וסביבה 8(4).
העתק

רב-שיח בנושא ניצול מי הנגר העירוני
שחר בוקמן
'תכנון רגיש למים' – תועלת למשק המים, לסביבה, לחברה ולכלכלה
נעמי כרמון
צעדים לקראת "ערים רגישות מים" בישראל - אסדרת ההשבה של מי נגר עירוני
ירון זינגר
ניהול נגר עילי באזורים עירוניים – מפותחים ומתפתחים
ינאי עמיעז
הזדמנות ליצירת מקור מים שהכנסה בצידו
חיים מסינג
הנגר העירוני, יש מה לעשות
דליה טל

מתוך: 

גיליון חורף 2017 / כרך 8(4) / ניהול משק המים


ציטוט מומלץ

בוקמן ש. 2017. רב-שיח בנושא ניצול מי הנגר העירוני. אקולוגיה וסביבה 8(4).
העתק

נושאים

הסביבה הבנויה (194) נגר עילי וניקוז עירוני (19)

שתפו

מצאתם טעות במאמר?


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לראש העמוד