אקולוגיה וסביבה
לכל הדיונים

עשר שנים אחרי: האם חוק אוויר נקי מצליח לשמור על האוויר שלנו?

12 באוקטובר, 2018

לפני עשר שנים חוקקה הכנסת, ללא מתנגדים, את מה שנחשב לאחד מחוקי שמירת איכות הסביבה המשמעותיים בתולדות ישראל — חוק אוויר נקי | צילום: www.recondoil.com, Flickr, CC BY 2.0

מאת

שחר בוקמן
עורך אקולוגיה וסביבה

מאת

שחר בוקמן
עורך אקולוגיה וסביבה

לפני עשר שנים חוקקה הכנסת, ללא מתנגדים, את מה שנחשב לאחד מחוקי שמירת איכות הסביבה המשמעותיים בתולדות ישראל – חוק אוויר נקי התשס"ח-2008. החוק יוצר מסגרת חוקית המאחדת את האחריות והסמכות לטיפול בזיהום אוויר בידי גורם ממשלתי אחד – המשרד להגנת הסביבה. החוק מטיל איסורים וחובות בהשראת העיקרון 'המזהם משלם'.

בזמן שציון דרך זה נחגג בגאווה בקיץ האחרון, הגיעה לשיאה המחאה הסביבתית כנגד הצבת אסדת הטיפול בגז טבעי שיופק מקידוח לווייתן, במרחק 10 ק"מ מערבית לחוף דור. המחאה סחפה רבבות תומכים, בין השאר בשל החשש מזיהום אוויר חמור שייפלט מהאסדה (וכן מזיהום הים והחופים). האם המחאה מעידה על כך שציבור המוחים אינו סומך על המאסדרים (הרגולטורים) שישמרו על סביבת חיים בריאה? ומהצד השני, ייתכן שהמחאה של נציגי התעשיינים כנגד השימוש במסגרת החוק בעיקרון של אימוץ הטכנולוגיות הזמינות המיטביות (Best Available Technology) גורמת להכשלת ניסיונות להרחבת השימוש בה לתחומים נוספים.

חוק אוויר נקי הוא חוק צעיר יחסית. בשל פרק הזמן הקצר שחלף מאז חקיקתו, התקנת התקנות ויישומו בשטח, בחרנו להתמקד בבחינת איכות יישום החוק: האם עקרונות החוק התבררו כראויים? עד כמה החוק מיושם כהלכה? האם נעשה שימוש בכל הכלים שמעניק החוק? מה ניתן לעשות כדי לשפר את יישום החוק ולצמצם את זיהום האוויר?

המשתתפים בשולחן הדיונים מתייחסים לטיב יישום החוק, בדגש על הכלים המרכזיים שהוא מעמיד:

  • תוכנית לאומית לצמצום זיהום האוויר – תוכנית חומש ממשלתית הקובעת את המדיניות לצמצום זיהום האוויר מהתעשייה, ממֶשק האנרגיה, מתחבורה וממשקי הבית. בימים אלה צפוי להתפרסם עדכון לתוכנית (כמתחייב בחוק, אחת לחמש שנים).
  • אסדרה סביבתית של פליטות מזהמים ממפעלי תעשייה ומתחנות כוח, באמצעות הפעלת מנגנון לקביעת היתרי פליטות ספציפיים וניטורם. במסגרת הסבב הראשון של קביעת היתרים אלה קבע המשרד להגנת הסביבה 175 היתרים, וזאת בהתאם לעיקרון של אימוץ הטכנולוגיות הזמינות המיטביות בהתאם למידת היישום הטכנולוגית והכלכלית שלהן.
  • מנגנון המאפשר מתן קנסות מנהליים, עיצומים כספיים, ואף אפשרות לעונשי מאסר לגורמים האחראים לזיהום אוויר.
  • פיקוח סביבתי על ציי רכב וקביעת תקני פליטה לכלי רכב.

הדיון שמוצג לפניכם בעמודים הבאים, נערך גם כאירוע ציבורי לכבוד השקתו של גיליון זה (ב-14.10.2018), מתוך תקווה שהפניית תשומת הלב של בעלי העניין השונים להתבוננות בהישגים ובאתגרים תוכל לתרום, ולו במעט, להמשך יישום החוק.





ציטוט מומלץ

בוקמן ש. 2018. עשר שנים אחרי: האם חוק אוויר נקי מצליח לשמור על האוויר שלנו? אקולוגיה וסביבה 9(3).
העתק

עשר שנים אחרי: האם חוק אוויר נקי מצליח לשמור על האוויר שלנו?
שחר בוקמן
חוק אוויר נקי, ערכי סביבה, הסדרת מפעלים ודילמות
צור גלין
עשור לחוק אוויר נקי – העול על התעשייה אינו מידתי
ניר קנטור
הליכי שיתוף הציבור בחוק אוויר נקי
אורן פרז, יותם שלמה
"עוד חוזר הניגון": חוק אוויר נקי – עשר השנים הבאות
אריה ונגר, לי-היא גולדנברג
כוונת המחוקק בחוק אוויר נקי – החלום ושברו
ציפי איסר איציק

מתוך: 

גיליון סתיו 2018 / כרך 9(3)


ציטוט מומלץ

בוקמן ש. 2018. עשר שנים אחרי: האם חוק אוויר נקי מצליח לשמור על האוויר שלנו? אקולוגיה וסביבה 9(3).
העתק

נושאים

אוויר ואטמוספרה (62) זיהום אוויר מתחנות כוח (8)
בריאות ומזון (137) חשיפה לזיהום אוויר (29)

שתפו

מצאתם טעות במאמר?


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לראש העמוד