אקולוגיה וסביבה
לכל הדיונים

רב-שיח בנושא ניהול המסדרונות האקולוגיים

28 במרץ, 2019

קיטוע שטחים פתוחים במדבר יהודה בעקבות סלילת כביש מהיר | צילום: עמיר בלבן

מאת

שחר בוקמן
עורך אקולוגיה וסביבה

מאת

שחר בוקמן
עורך אקולוגיה וסביבה

הקדמה: דרוש/ה מנהל/ת למסדרונות האקולוגיים?

מבחינה אקולוגית, ישנה הסכמה מלאה בדבר הכרח קיומם של מסדרונות אקולוגיים כאמצעי לשמירת המגוון הביולוגי של החי והצומח בישראל, אם כי ישנו צורך מהותי בהמשך מחקר וניטור כדי לשפר את הבנתנו באשר לתנאים שצריכים לשרור במסדרונות.

מבחינה תכנונית, תפיסת המסדרונות האקולוגיים הוטמעה במסדרונות התכנון והיא חלק מהשיח בתכנון המרחבי, אם כי רחוקה הדרך לעיגון סטטוטורי של המסדרונות בתוכניות המתאר ברמות השונות.

מבחינת מדיניות, נדמה שהזמן בשל לעיסוק משמעותי יותר בסוגיית ניהול המסדרונות האקולוגיים. מהו סוג הניהול שצריך להתקיים בהם? האם ייקבעו כללים מחייבים ביחס למותר ולאסור בשטחי המסדרונות, ויבוצעו מהלכי פיקוח ואכיפה שלהם? אולי העלאת המודעות של בעלי הקרקעות לתועלת שהם יכולים להפיק מקיום המסדרונות, תוך הדרכה שלהם בדבר התאמת הפעילות שלהם לצרכים האקולוגיים של המסדרונות, תביא לתוצאות טובות יותר?

הגדרת אופן הניהול גוררת את השאלה המורכבת: מי צריך לנהל את המסדרונות האקולוגיים? האם הניהול צריך להיות מקומי או שצריך להיות גוף אחד שירכז את ניהול כל המסדרונות? ואם מדובר בגוף אחד, האם הוא יהיה אחד מהארגונים הקיימים או שיש להקים גוף חדש וייעודי למטרה זו (בסגנון מנהלת המסדרונות האקולוגיים)? ואולי, וגם את זה צריך להביא בחשבון, השאלה כלל אינה במקומה, והמסדרונות לא צריכים ניהול?

השאלות הללו מורכבות, משום שהמענה להן מצריך שילוב ידע ותובנות מתחומי האקולוגיה, התכנון והמדיניות, וכן משום שבסופו של דבר, בניהול השטחים הגדולים מעורבים כיום גופים גדולים הנבדלים זה מזה במטרות, ביכולות, בתרבות הארגונית ובתפיסות ביחס למסדרונות האקולוגיים. על אף השונות, האתגר הוא למצוא את המקומות שיש בהם חפיפה של אינטרסים ולרתום אותם לטובת עתיד המסדרונות האקולוגיים.

לטובת דיון בשאלות אלה פנינו למספר מומחים, נציגי ארגונים ובעלי עניין, שעמדותיהם פרוסות לפניכם בעמודים הבאים. אנו מקווים שהדיון כאן, כמו גם המשכו באירוע השקת גיליון זה (ב-31.3.2019, במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט בתל-אביב) יתרמו לליבון הסוגיות ולהגעה להסכמות בדבר הדרך האפשרית והראויה לקדם את המסדרונות האקולוגיים שכה חיוניים לעתיד המגוון הביולוגי של ישראל.





ציטוט מומלץ

בוקמן ש. 2019. רב-שיח בנושא ניהול המסדרונות האקולוגיים. אקולוגיה וסביבה 10(1).
העתק

רב-שיח בנושא ניהול המסדרונות האקולוגיים
שחר בוקמן
שיתופי פעולה בניהול מסדרונות אקולוגיים
תמר כפיר, מגי ברטן
המועצות האזוריות ידאגו למסדרונות אקולוגיים המספקים שכבת הגנה לשטחים חקלאיים
רענן אמויאל
המועצות האזוריות יכולות וצריכות להיות אחראיות לניהול המסדרונות האקולוגיים
עמיר ריטוב
מסדרונות אקולוגיים בישראל – מתאוריה ליישום
דותן רותם, יהושע שקדי
סטטוטוריקה מול פרקטיקה – הצורך בניהול מסדרונות אקולוגיים
עפרי גבאי, אסף זנזורי
העיסוק בשאלת זהות הגוף שינהל את המסדרונות האקולוגיים הוא מסוכן
ערן פייטלסון

מתוך: 

גיליון אביב 2019 / כרך 10(1) / מסדרונות אקולוגיים


ציטוט מומלץ

בוקמן ש. 2019. רב-שיח בנושא ניהול המסדרונות האקולוגיים. אקולוגיה וסביבה 10(1).
העתק

נושאים

תכנון, כלכלה וחברה (516) מסדרונות אקולגיים (18)

שתפו

מצאתם טעות במאמר?


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לראש העמוד